wtorek, 22 października 2013

Stacja kolejowa Tanvald

W miniony weekend wybrałem się podreptać i to całkiem sporo po Górach Izerskich, relację znajdziecie tutaj http://yardopietrzyk.blogspot.cz/. Wędrówkę zacząłem w położonej w czeskiej części tych gór miejscowości Tanvald. Ale przed wyruszeniem na szlak trochę się pokręciłem w okolicach stacji kolejowej, bowiem znajduje się tutaj początek jedynej w Czechach dwutorowej zębatej linii kolejowej -"zubaczki" typu Abta.




Pociąg na trasie Tanvald-Korenov- Harrachov pokonuje trasę 12 kilometrów wieloma tunelami i żelaznym mostem nad Doliną Nadziei, przez pięknie położone górskie rejony. Kilka razy w roku organizowane są przejazdy retro. Wtedy to na trasę wyruszają zabytkowe składy ciągnięte przez różne modele lokomotyw.





Obecnie kursują tutaj też normalne pociągi, a od 2010 roku ponownie uruchomiono połączenie ze Szklarską Porębą. I jest to chyba najbardziej malowniczo położona trasa kolejowa w Polsce, a stacja w Jakuszycach jest najwyżej położoną stacją w Polsce.







14 komentarzy:

  1. Ukończyłam TK w Warszawie i tak się zastanawiam, dlaczego nie miałam praktyk w tak uroczych miejscach... Choć w moim przypadku to chyba lepiej, bo zamiast na ruch kolejowy, patrzyłabym na okoliczne pagórki. Dziękuję za "kolejowy" post :) Pozdrawiam ciepło i jesiennie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. A gdzie Ty widziałeś drugi tor na trasie "zubaczki"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taką nazwę podają przewodniki oraz Wikipedia. A chodzi o to że "zubatka" typu Abta jest złożona z dwóch zębatych szyn pośrodku toru :)

      Usuń
    2. No tak, pokolenie Wikipedii, które bardziej wierzy Wikipedii i przewodnikom niż własnym oczom. W takim razie "zubaczka" jest czterotorowa, bo są dwie szyny zwykłe i dwie zębate :-))

      Usuń
    3. A co to takiego pokolenie Wikipedii?
      Dlaczego nie wierzyć przewodnikom, nie każdy jest znawcą w każdej dziedzinie :) Ja widziałem na własne oczy te tory i zgadzam się z tym co piszą przewodniki :) Są dwa zestawy szyn, jeden normalny i jeden zębaty, czyli dwa tory :)) I czy to takie istotne jak je nazwiemy :)

      Usuń
    4. A w jaki sposób pociągi mijają się na tych "dwóch torach"? Jeden jedzie górą a drugi pod spodem? Wyjaśnij mi to, expercie od kolejnictwa. A wcześniej zapoznaj się z definicją toru kolejowego (może być też z Wikipedii) :-)

      Usuń
    5. Chyba niezbyt uważnie czytałeś moją odpowiedź...wyraźnie napisałem że nie jestem znawcą w każdej dziedzinie :) i nie mam zamiaru być ekspertem od kolejnictwa bo temat podkładów kolejowych nie jest w kręgu moich zainteresowań :) a że Tobie przeszkadza użyte w moim poście słowo dwutorowa kolej, to już trudno :) Ten post to nie praca naukowa, tylko relacja z mojej wycieczki i moje spostrzeżenia i odczucia :)

      Usuń
    6. Jak nie jesteś znawcą to wysłuchaj czyjegoś sprostowania, podziękuj i popraw, zamiast stawiać się i bronić w zaparte. Po co to zacietrzewienie? Rzetelność obowiązuje w każdej publikacji, nie tylko naukowej. Pisząc bzdury rozpowszechniasz nieprawdę, którą za chwilę powtórzy ktoś inny. Poza tym to ty nieuważnie czytasz cudze wypowiedzi bo nigdzie nie pisałem o podkładach kolejowych :-)

      Usuń
    7. Szanowny znawco kolejnictwa :) Piszę co i jak chcę, Ty to uważasz za bzdury :) ja i inni nie :) Nikt tu nikogo nie zmusza do czytania tego co napisałem :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    8. Kompromitujesz się coraz bardziej, nawet na Twoich zdjęciach widać, że tor jest jeden. Więc nie pisz o "innych" bo tylko się ośmieszasz. Można wysłuchać rady i zweryfikować swoją wypowiedź, a można brnąć dalej w ślepy zaułek. Ty widzę, wybrałeś to drugie. Piszesz bzdury, to nie dziw się, że inni za takie uważają Twoje teksty.
      Pozdrawiam również :-)

      Usuń
  4. Czechy to wspaniałe miejsce dla miłośników podróży pociągiem.
    Tanwald piękny na Twoich jesiennych zdjęciach.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w 90% po Czechach podróżuję" vlakiem" i zgadzam się z Tobą :)

      Usuń
  5. świetne widoczki - dokładnie Czechy są prześliczne !

    OdpowiedzUsuń